Imię Dharmy w klasztorze Shaolin
Imię Dharmy jest duchowym imieniem nadawanym praktykującym i mnichom w klasztorze Shaolin jako symbol ich duchowej ścieżki i oddania buddyjskim naukom i sztukom walki. Jest wyrazem ich zaangażowania w praktykę medytacji, dyscypliny i poszukiwania harmonii ciała, umysłu i ducha.

Shī Yán Tí, Shī Héng Zhí... Jakie jest znaczenie tych imion w tradycji klasztoru Shaolin oraz w buddyzmie chán?
Mnisi oraz uczniowie klasztoru Shaolin otrzymują imię Dharmy podczas ceremonii inicjacji.
Nie jest to jedynie 'nowe imię', lecz symbol zaangażowania mnicha lub ucznia w ścieżkę buddyjską oraz jego duchowego powiązania z tradycją klasztorną Shaolin.
Imię to składa się tradycyjnie z trzech głównych części:
- Tytuł/Prefiks
- Nazwa pokolenia
- Unikalne imię osobiste
Prefiks lub tytuł
Shì (釋) to monastyczne nazwisko adoptowane przez wszystkich mnichów i świeckich uczniów Shaolin.
Zastępuje ono rodzinne nazwisko i symbolizuje duchową więź z Buddą. Przykładem jest imię Śākyamuni (釋迦牟尼), będące chińską transkrypcją imienia historycznego Buddy. Dzięki prefiksowi Shì każdy adept klasztoru staje się częścią Sēngtuán (僧团), czyli buddyjskiej wspólnoty monastycznej
Tradycja ta została ustanowiona za dynastii Song, kiedy chiński buddyzm monastyczny wprowadził obowiązek noszenia nazwiska Shì przez wszystkich członków Sēngjiā. W ten sposób każdy mnich duchowo przynależy do wielkiej rodziny Śākyamuni. W praktyce, podczas codziennych rozmów, określenie Shì często się pomija i mnichów rozpoznaje po dwóch ostatnich znakach ich imienia dharmy.
Imię pokoleniowe
Na początku dynastii Song opat klasztoru Xuětíng Fúyù skomponował specjalny wiersz, który miał służyć przyszłym pokoleniom jako podstawa do tworzenia imion dharmy. Pierwsza część nadawanego imienia zawsze pochodzi z tego poematu i określa przynależność pokoleniową mnicha.
System działa w prosty sposób: mnich lub uczeń z 34. pokolenia (czyli należący do trzydziestego czwartego pokolenia przekazu klasztoru Shaolin) otrzymuje imię zaczynające się od znaku 延 (Yán), ponieważ jest to trzydzieste czwarte słowo w poemacie opata. Z kolei 35. pokolenie przyjmuje imiona rozpoczynające się od znaku 恒 (Héng), będącego trzydziestym piątym słowem utworu. W ten sposób każde imię dharmy niesie w sobie informację o duchowej genealogii swojego nosiciela w lineażu (czyli linii przekazu duchowego w klasztorze Shaolin).
Sōng Shān Shàolín Sì Cáodòng Zhèng Zōng Shīxù Qīshí Zì Bèi Jué
fú huì zhì zi jué liǎo běn yuán kě wù
zhōu hóng pǔ guǎng zōng dào qìng tóng xuán zǔ
qīng jìng zhēn rú hǎi zhàn jì chún zhēn sù
dé xíng yǒng yán héng miào tǐ cháng jiān gù
xīn lǎng zhào yōu shēn xìng míng jiàn zōng zuò
zhōng zhèng shàn xǐ xiáng jǐn què yuán jì dù
xuě tíng wèi dǎo shī yǐn rǔ guī xuàn lù
tłumaczenie:
Wiersz siedemdziesięciu znaków dla pokoleń mnichów ortodoksyjnej linii Caodong klasztoru Shaolin na Górze Song.
Błogosławieni i utalentowani,
inteligentni młodzi ludzie będą wzrastać w świadomości;
pierwotnie jesteście w stanie realizacji i dlatego macie zdolność do zrozumienia.
W całym wszechświecie rozprzestrzenia się doktryna buddyjska,
świętujemy, że nasza zasada pochodzi od tego samego przodka.
Natura buddy jest czysta i spokojna, rozległa jak morze;
w głębokiej ciszy nasza czystość i naturalność są wzmocnione.
Nasze moralne postępowanie przetrwa na zawsze,
a nasze ciała są stale mocne.
Umysł niczym kryształ oświetla głębokie góry,
a wrodzona natura może uczynić człowieka na tyle jasnym,
by odróżniał szlachetność od nikczemności.
Wierność, przyzwoitość i cnotliwość przyniosą szczęście i pomyślność;
ostrożnie pamiętamy o naszej pierwotnej drodze przez sansarę.
Ośnieżone podwórko jest jak nauczyciel,
który poprowadzi was do powrotu na jasną drogę.
Unikalne imię osobiste
Jest wybierane przez mnicha z Shaolin i ogłaszane podczas ceremonii nadania imienia dharmy.
Podobnie jak chińskie ideogramy często niosą w sobie wielorakie znaczenia, tak imię osobiste jest starannie dobierane, aby wyrazić duchowe aspiracje lub misję nowego mnicha czy świeckiego ucznia.
Doskonałym przykładem jest historia naszego mistrza. Jego przewodnik i mentor, mnich Shī YánTí 释延提, nadał mu imię Shī HéngZhí 释恒植, które oznacza „trwałe zakorzenienie” lub „wiecznie rosnące ziarno”.
To symboliczne imię doskonale odzwierciedla rolę Héngzhí w rozwoju i umacnianiu tradycji Shaolin w Polsce, gdzie jak ziarno zasiane w żyznej glebie daje początek nowej rodzinie duchowej.